Herunder vil du finne diverse informasjon, som kan være en hjelp i arbeidet med helse, miljø og sikkerhet i din bedrift. Litt lengre nede på siden vil du også få litt hjelp i forbindelse med opplastning av dokumenter til Portalen.
Arbeidsgiver har i henhold til arbeidsmiljøloven ansvaret for sikre et fullt forsvarlig arbeidsmiljø ut fra en enkeltvis og samlet vurdering av faktorer i arbeidsmiljøet som kan innvirke på arbeidstakernes fysiske og psykiske helse og velferd.
For å være i tråd med ovennevnte krav, kreves blant annet at arbeidsgiver sørger for at virksomheten kartlegges kontinuerlig og at det foretas adekvate risikovurderinger. Arbeidsgiver skal ha en internkontroll og håndtere avvik.
I menyknappene til høyre finner du viktig informasjon i forbindelse med bedriftens HMS-arbeid. Enkelte skjemaer som ligger under «Finn Skjema», kan du også finne her.
Framgangsmåte for å laste opp dokumenter i Portalen:
Velg «Dokumenter», og «Opprett nytt dokument».
Legg inn «Tittel» på dokumentet, f.eks. Vernerunde 01.05.2018. Gi en «Beskrivelse» av hva dokumentet inneholder, f.eks. Vernerunde ved byggeplass. Under «Destinasjon», velger du hvor i Internkontrollen dokumentet skal legges, f.eks. under B Instrukser.
Under Mottaker skal firmanavnet på bedriften stå – dette skal ligge automatisk og bare velges.
Til slutt får du anledning til å laste opp fil. Husk å trykke «Update» etter at filen er på plass.
Det er viktig å understreke at ansattes personopplysninger ikke skal lastes opp i Portalen.